Afspraken maken

Spreekuur op afspraak

Telefonisch

Een afspraak voor het spreekuur kunt u telefonisch maken tussen 08:00 en 10:00 uur (voor dezelfde dag) en tussen 15:00 en 17.00 uur (voor de volgende dagen).

Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dit in opdracht van de huisarts om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw klachten. Samen met u kan ze kijken of u op het spreekuur gezien moet worden of dat er een terugbelafspraak met de huisarts gemaakt kan worden. Soms kan ze u zelf van een advies voorzien of kan ze na overleg met de huisarts uw vraag beantwoorden. Heeft u meerdere klachten of vragen? Geef het aan bij het maken van de afspraak, we kunnen er rekening mee houden in onze agenda.

De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Zij moet zich net als de huisarts houden aan het beroepsgeheim.

Online afspraak maken
U kunt zelf digitaal een afspraak inplannen bij de huisarts, doktersassistente of praktijkondersteuner. Hiervoor kunt u zich aanmelden bij MijnGezondheid.Net. Hierbij kunt u ook een app MedGemak downloaden op de telefoon waar mee u ook de mogelijkheid hebt om een e-afspraak in te plannen.

NB. Niet verschijnen zonder bericht;
Met enige regelmaat komt het voor dat patiënten bij de huisarts, assistente of praktijkondersteuner niet op een afspraak verschijnen zonder dat we een afmelding hebben ontvangen. Dit is hinderlijk omdat hierdoor lege plekken in het spreekuur ontstaan waar anderen graag gebruik van hadden gemaakt. Wij begrijpen dat er soms overmacht in het spel kan zijn maar willen u toch vragen om zich – uiterlijk 24 uur voor de afspraak – af te melden als u niet naar de gemaakte afspraak kunt komen.

Voor het niet verschijnen zonder afmelding zijn wij genoodzaakt voortaan kosten in rekening te brengen. Deze kosten zijn afhankelijk van de tijd die gereserveerd was voor uw afspraak. Dit is 10 euro als er een enkel consult gepland was, 20 euro als er een dubbel consult gepland was.

N.B. Dit bedrag wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar en zal door de betrokkene zelf contant voldaan moeten worden bij het volgende consult.

Beeldbellen
In bepaalde situaties is het misschien praktischer om te beeldbellen of een foto te sturen. De assistente of praktijkondersteuner zal uitleggen hoe dat op een veilige manier in zijn werk gaat.

Telefonisch spreekuur
Voor telefonisch overleg kunt u bellen om een telefonische afspraak in te plannen bij de huisarts. Als u ’s ochtends belt probeert de huisarts u tussen 12.00 en 14.30 uur terugbellen. Helaas zijn er soms omstandigheden waardoor het niet precies tussen dit tijdstip lukt. We proberen u dan later nog te bereiken.

Huisbezoek
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt. U kunt hiervoor bellen tussen 08:00 en 09:30 uur. In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar de praktijk te komen.

Uitslagen
U kunt voor uitslagen dagelijks naar de praktijk bellen liefst na 10.00 uur. De assistente kijkt of ze zelf de uitslag door mag/kan geven, of er aanvullend onderzoek nodig is of dat de huisarts u zelf terug belt. Ook kan ze u naar aanleiding van uitslagen op het spreekuur uitnodigen. Zij bespreekt in alle gevallen de uitslagen na met de huisarts. Wanneer u gebruik maakt van MijnGezondheid.net kunt u de uitslagen en het advies/ beleid van de huisarts na enkele dagen bekijken.

Urine onderzoek
U kunt ’s ochtends voor 10.00 uur urine inleveren bij de assistente voor urineonderzoek. Hiervoor is ochtendurine het meest geschikt. Als u veel klachten heeft kunt u de urine ook later brengen. De assistente spreekt met u af wanneer u kan bellen voor de uitslag of dat ze u zelf terug belt.

Telemonitoring
Wij maken gebruik van telemonitoring. Dit houdt in dat u van de huisarts of poh-s meetapparatuur mee naar huis krijgt. Hier valt te denken aan bijvoorbeeld een bloeddrukmeter, glucosemeter en saturatiemeter (meten van het zuustofpercentage in het bloed). Tevens kunt u foto’s via een beveiligde mail naar ons mailen van bv kleine huidaandoeningen. Wij verzoeken u hiervoor eerst contact met de assistente op te nemen.